• شرکت کاسپین حسابدار پارس
  • 021-91303119

وظایف یک مشاور مالیاتی چیست؟

وظایف یک مشاور مالیاتی چیست؟

وظایف یک مشاور مالیاتی چیست؟

مشاوران مالیاتی متخصص در قوانین حرفه ای مالیاتی، برنامه ریزی و رعایت قوانین هستند. از مهمترین وظایف یک مشاور مالیاتی به روز بودن در قوانین مالیاتی جدید و تعیین موقعیت مالیات دهندگان برای بهینه سازی مالیات کوتاه مدت و بلندمدت به مشاغل و افراد می باشد. علاوه بر تهیه اظهارنامه مالیاتی، مشاوران مالیاتی همچنین با مشتریان در طول سال همکاری نزدیک دارند تا اطمینان حاصل کنند که بدهی مالیاتی مشتری به حداقل می رسد.

یکی از وظایف تمامی مشاغل و کسب و کارهای کوچک و بزرگ ارائه گزارشات مالی به سازمان های مربوطه از جمله سازمان امور مالیاتی کشور می باشد. در این راستا بسیاری از حسابداران و مشاوران مالیاتی تلاش می کنند تا این کار را بدون نقص و به بهترین نحو انجام دهند. در این مقاله سعی کردیم به طور اختصار مشاور مالیاتی و وظایف وی را در یک شرکت بیان کنیم.

مشاور مالیاتی کیست؟

یک مشاور مالیاتی کارشناس مالی دارای تخصص در حسابداری و امور مالیاتی بوده و نسبت به قوانین حقوقی مالیاتی به طور کامل تسلط داشته باشد. وکلای مالیاتی و برخی حسابداران می توانند در حوزه مالیاتی مشاوره دهند. همانطور که می دانید، مسائل مالیاتی از پیچیدگی خاصی برخوردار است و در موارد پیچیده مالی، خدمات مشاور مالیاتی می تواند در راستای کاهش مالیات قابل پرداخت طبق قوانین، کمک کننده باشد. در خصوص وظایف مشاور مالیاتی قابل ذکر است که حسابدار و مشاور مالیاتی دو فرد با تکالیف مجزا در یک سازمان محسوب می شوند. در حقیقت حسابدار سوابق مالی شرکت‌ ها را تدوین و یا بررسی می کند و در امور پرداخت و دریافت نقش بسزایی دارد. لیکن مشاور مالیاتی وظیفه تعیین استراتژی‌های مالی شرکت‌ ها را به عهده دارد.  

وظایف یک مشاور مالیاتی چیست؟

مشاور مالیاتی مدیر امور مالیاتی هر شرکت است که در خصوص قوانین و مقررات مالی شرکت، خدمات و مشاوره می دهد. یکی از مهمترین وظایف یک مشاور مالیاتی بررسی سود و زیان شرکت ها و هدایت مسیر به سمت پیشرفت و سودآوری می باشد. مشاور مالیاتی یک شرکت تلاش می کند که با بررسی و کنترل منابع مالی و هزینه‌های مربوط به شرکت، سود را به حداکثر برساند و هزینه‌ها را به حداقل. شناسایی هزینه‌های غیر معمول شرکت نیز از دیگر وظایف مشاور مالیاتی هر کسب و کار می باشد.

مشاوران مالیاتی موظفند که از آخرین قوانین و الزامات مالیاتی دولتی مطلع بوده و هنگام راهنمایی مدیران کسب و کارها، آنها را لحاظ نمایند. از جمله انتظاراتی که مدیران شرکت ها از مشاور مالیاتی دارند، راهنمایی کامل در خصوص پرداخت مالیات سالیانه و کمک در پرداخت درست آن است. در برخی مواقع، مشاوران مالیاتی می توانند با آگاهی از قوانین مالیاتی و استفاده از موارد حقوقی آن، نسبت به کاهش مبلغ اعلام شده از طرف سازمان مربوطه اقدام نمایند. بی شک دانش و تجربه در این زمینه بسیار موثر خواهد بود. قابل ذکر است کارشناسان مالیاتی حسابدار 119 افراد زبده و مجربی هستند که با تکیه بر تجربه خویش مسیر پیشرفت شرکت شما را هموار می نمایند. تهیه و ارائه اظهارنامه مالیاتی، تحقیق در مورد قوانین مالیاتی، مشاوره در مورد برنامه ریزی مالیاتی و نمایندگی مشتریان در اختلافات با مقامات مالیاتی را به ما بسپارید.

از جمله وظایف مهم و اساسی یک مشاور مالیاتی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • تنظیم و تکمیل فرم های مالیاتی
  • استراتژی با مشتریان برای به حداقل رساندن تعهدات مالیاتی
  • ارتباط با مشتریان و مسئولین برای توضیح مسائل مالیاتی
  • انجام تحقیق در مورد قوانین مالیاتی
  • پایبندی مشتریان به تعهدات مالیاتی خود
  • مشاوره در مورد مسائل حقوقی
  • مشاوره برای موسسان در زمینه ایجاد شرکت
  • خدمات حسابداری

برخی گزارشات مهم جهت ارائه به سازمان های دولتی

ارائه برخی گزارشات مالی به سازمان های دولتی برای اشخاص حقوقی بسیار حائز اهمیت است که مشاوران مالیاتی این کار به به عهده دارند. این گزارشات می بایست طبق تقویم مالیاتی ارائه شده از سوی سازمان امور مالیاتی کشور تنظیم و تسلیم گردد. از جمله:

صورت معاملات فصلی

اظهارنامه مالیات بر عملکرد سالانه

هر شخص حقوقی و حقیقی که دارای حساب تجاری باشد، در پایان هر سال مالی موظف به ارائه گزارش عملکرد سالانه خود می باشد. از جمله این گزارش ها شامل اظهارنامه مالیاتی می باشد. رویارویی با مبحث مالیات به خودی خود یک چالش است. یک مشاور مالیاتی به طور حرفه ای قادر به نظارت بر الزامات بعضاً پیچیده سیستم مالیاتی است و می تواند بسته به دامنه و نوع اظهارنامه مالیاتی، به نکاتی اشاره نماید که به دلیل عدم آگاهی از افراد عادی پنهان می ماند.

از آنجایی که مشاوران مالیاتی دارای دانش حقوقی و دانش حسابداری در شرکت ها و همچنین امکانات مختلف برای پس انداز مالیات برای مشتریان خود در شرایط خاص هستند، بنابراین پیشنهاد ما به شما، مراجعه به یک مشاور مالیاتی زبده و بهره گیری از دانش وی است.

لیست حقوق ماهانه – بیمه و مالیات حقوق

گزارش مالیات بر ارزش افزوده و عوارض فصلی

محاسبه و پرداخت مالیات بر ارزش افزوده یکی دیگر از تکالیف یک مشاور مالیاتی است. اشخاص حقوقی می بایست در وبسایت سازمان امور مالیاتی کشور نظام مالیات بر ارزش افزوده نیز ثبت نام نموده و به سایر وظایفی که در قانون مذکور برای آنان پیش بینی شده است پایبند باشند. تمامی اشخاص حقوقی و حقیقی می توانند با بهره گیری از خدمات حسابداری و مالیاتی از شرکت های حسابداری همچون شزکت کاسپین حسابدار پارس با تجربه و آگاه به قوانین مالیاتی و دانش حسابداری به بهترین نحو به وظایف قانونی خود عمل نمایند تا از وارد شدن بار مالی اضافه به شرکت خود خودداری نمایند.

پلمپ دفاتر سالانه

اشخاص حقوقی و صاحبان شرکت ها هر ساله می بایستی قبل از شروع سال مالی جدید، اقدام به پلمپ دفاتر حسابداری قانونی نمایند. پلمپ دفاتر از وظایف مشاوران مالیاتی و حسابداران شرکت می باشد. در حوزه نوشتن و پلمپ دفاتر روزنامه و کل ترتیب تاریخ وقوع بسیار اهمیت دارد. نکته مهم در تنظیم دفاتر پلمپ و اسناد حسابداری که حسابداران باید در نظر بگیرند، واحد پول رایج کشور و تحریر اسناد به زبان فارسی می باشد.

سخن آخر

همانطور که گفته شد، وظایف مشاور مالیاتی به افراد، مشاغل و سازمان ها در مورد مسائل مختلف مالیاتی مشاوره و پشتیبانی می کند. در حقیقت یک مشاور مالیاتی پل ارتباطی بین مشتریان و مقامات مالیاتی می باشد.

در حوزه قانون مالیات های مستقیم اشخاص حقیقی و حقوقی وظایفی دارند که در صورت عدم رعایت هریک از آنها، خسارات و جرائم قابل توجهی متوجه شرکت مربوطه می گردد. در این راستا شرکت کاسپین حسابدار پارس به منظور تسهیل در امور مالی و مالیاتی شرکت ها، با کمک تیم متخصص خود، برای انجام کلیه خدمات حسابداری، حسابرسی، دفاعیات مالیاتی، اظهارنامه مالیاتی، اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده، گزارشات فصلی، پلمپ و تحریر دفاتر قانونی آماده همکاری با شما می باشد.

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.