• شرکت کاسپین حسابدار پارس
  • 021-91303119

حسابداری بازرگانی با نرم افزار سکان

ماهیت شرکت های بازرگانی بر اساس سود و زیانی است که در اثر تراکنش های شرکت ایجاد می شود. بنابراین وظایف حسابداران بازرگانی با بررسی درست و اصولی این سود و زیان ها تعریف می شود. از آنجایی که شرکت های بازرگانی، شرکت هایی با گردش های مالی (خرید و فروش) بالا هستند، بنابراین نسخه حسابداری بازرگانی در نرم افزار های حسابداری از جمله نرم افزار سکان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در حالت کلی بررسی هزینه و درآمد، سود و زیان، دارایی و خسارت در شرکت ها از اصلی ترین نقاط قابل توجه در حسابداری بازرگانی می باشد. حسابداران بازرگانی می بایست به تمامی حوزه های رایج حسابداری اشراف داشته باشد. از جمله:

  1. بایگانی تمامی اسناد
  2. نحوه کار با ماشین‌های اداری 
  3. تنظیم گزارش و سندهای مالی 
  4. شیوه انجام امور بانکی 
  5. قوانین مالیاتی و بیمه ای
  6. ضبط اسناد حسابداری 
  7. تمهید صورت مالی 
  8. محاسبه میزان ارزش افزوده

حسابداران برای محاسبات سود و زیان شرکت ها، می بایست از آغاز تأسیس شرکت، سود و زیان حاصله را بررسی نمایند. این نکته حائز اهمیت است که به هیچ عنوان تناقضی بین صورت های مالی و ترازنامه های تهیه شده توسط حسابدار بازرگانی شرکت و حسابدارانی که وظیفه نظارت بر کار شرکت را دارند، وجود نداشته باشد.

در نرم افزار حسابداری سکان نیز مهمترین بخش از حسابداری بازرگانی مبحث خرید و فروش، مالی و همینطور هزینه و درآمد است. سیستم نرم افزار حسابداری سکان بسیار ساده و گویا است و حتی افرادی که به تازگی به خانواده حسابداران پیوستند می توانند به راحتی با سکان کار کنند. در ادامه به بررسی تب های مختلف نرم افزار سکان می پردازیم:

در صفحه اصلی نرم افزار، در بخش سربرگ ها، تب “خرید و فروش” یکی از بخش هایی است که تمامی صنوف با آن سر و کار داشته و از اهمیت ویژه ای برخوردار است. همانطور که در فضای نرم افزار می بینید چهار بخش مجزا مشاهده، فروش، خرید و برگشت وجود دارد.

خرید و فروش

مشاهده

1. کاردکس کالا 

در حسابداری بازرگانی بخش انبار و تمامی اطلاعات مرتبط با آن بسیار حائز اهمیت می باشد. ازین رو در نرم افزار سکان قسمتی به عنوان کاردکس کالا معرفی شده که مشخصات کلی کالاها در انبار را با ویژگی های مقدار ورودی اولیه کالا، مقدار خارج شده، مقدار باقیمانده، مبلغ اولیه کالای وارده، مبلغ کالای صادره و مبلغ مانده نمایش داده می شود.

خرید و فروش ⇐ مشاهده ⇐ کاردکس کالا

کاردکس کالا در نرم افزار سکان

2. جدول کالا

همانطور که همه حسابداران می دانند در حسابداری بازرگانی که بر محوریت خرید و فروش کالا می چرخد، ابتدا می بایست تمامی کالاهای موجود در لیست شرکت را با مشخصات و ویژگی های مورد نظر وارد سیستم نمود. هر زمانی که نیاز به ویرایش کالا اعم از مشخصات، تغییر نرخ، حذف و یا فراخوانی کالای خاصی باشد از این قسمت می توان به آن دسترسی داشت.  

خرید و فروش ⇐ مشاهده ⇐ جدول کالا

جدول کالا در نرم افزار سکان

3. جدول اموال

هر شرکتی دارای لوازم کاربردی و غیر قابل خرید و فروش است که جزو اموال ثابت شرکت به شمار می رود. بنابراین ثبت تمامی لوازم مصرفی و غیر مصرفی به همراه کد کالا و یا بارکد در این قسمت درج می گردد. 

خرید و فروش ⇐ مشاهده ⇐ جدول اموال

جدول اموال در نرم افزار سکان

انواع حساب ها در حسابداری بازرگانی

حساب خرید

حساب خرید در حسابداری بازرگانی حسابی است که مبلغ کالاهای خریداری شده در طول یک سال مالی را ثبت می‌نماید. حساب خرید دارای ماهیت بدهکار است و با هر ثبت بدهکار، مقدار آن افزایش می یابد.

حساب برگشت از خرید 

در صورتی که مشتری با هر دلیلی، کالای خریداری شده را برگرداند‌، فروشنده می تواند برای جلب رضایت مشتری به او تخفیف دهد و یا کالا را مرجوع نموده و مبلغ پرداختی مشتری را باز گرداند. در این شرایط نوع حساب، حساب برگشت از خرید بوده و در ستون بستانکار قرار می گیرد.

حساب فروش

کلیه درآمد‌هایی که ازفروش کالا بدست می آید‌، درحساب فروش ثبت خواهد شد. قیمت کالاهای به فروش رسیده به هر دو صورت نقد یا نسیه در حساب فروش‌، به صورت بستانکار ثبت می شود. لازم به تأکید است که حساب فروش دارای ماهیت بستانکار بوده و با هر ثبت بستانکار، مقدار آن افزایش می یابد.

حساب برگشت از فروش 

هنگامی که کالایی فروخته می‌شود، اگر به هر دلیلی برگشت داده شود، اطلاعات مربوط به آن کالا، درسمت بدهکار ثبت می شود. 

بخش فروش در نرم افزار حسابداری سکان

  1. فاکتور فروش

یکی از بخش های بسیار مهم و کاربردی در حسابداری بازرگانی بخش فروش، فاکتور فروش و همینطور چاپ فاکتور ها برای مشتری می باشد. در فاکتور فروش موارد زیر درج می گردد: نام و آدرس خریدار، تاریخ فروش، نام دفتر معین، نام و تعداد کالا ها، نام انبار (در صورت داشتن بیش از یک انبار)، فی فروش، در صورت لزوم دریافت تخفیف، تاریخ تسویه، تعیین نوع چاپ (چاپ حواله انبار، چاپ بارکد، امانی و …) و در صورت نیاز برخی موارد ویژه ی دیگر. 

لازم به ذکر است که فاکتور ها بنا به سلیقه و نیاز شرکت ها از بخش ” تنظیمات فاکتور”  قابل ویرایش می باشد. 

خرید و فروش ⇐ فروش ⇐ فاکتور فروش

فاکتور فروش در نرم افزار سکان

2. فروش کالای متفرقه

در صورتی که شرکت بازرگانی تصمیم به فروش کالایی داشته باشد که آن کالا در حوزه اصلی کاری شرکت تعریف نشود و بالتبع در انبار قید نشده باشد؛ در این بخش ثبت می گردد. 

خرید و فروش ⇐ فروش ⇐ فروش کالای متفرقه

فروش کالای متفرقه در نرم افزار سکان

3. فروش اموال و تجهیزات

بخش فروش اموال و تجهیزات مربوط به همه اصناف و شرکت ها می شود. در این بخش فروش تمامی اموال منقول و غیر منقول شرکت ها با تمام جزئیات به صورت سند ثبت می گردد.

خرید و فروش ⇐ فروش ⇐ فروش اموال و تجهیزات

فروش اموال و تجهیزات در نرم افزار سکان

4. فروش خدمات

تمامی خدماتی که پس از فروش یک محصول از طرف شرکت در اختیار خریدار قرار می‌ گیرد، دراین قسمت ثبت می گردد. از جمله پشتیبانی، سرویس های تعمیرات، خدمات نرم افزاری و … در بخش فروش خدمات تعریف می گردد. خدمات پس از فروش بخش مهمی از اصول کاری شرکت های بازرگانی می باشد. این نوع خدمات می‌تواند راهی مطمئن برای ایجاد اعتماد در خریداران محسوب شود.

خرید و فروش ⇐ فروش ⇐ فروش خدمات

فروش خدمات در نرم افزار سکان

5. رأس فاکتور

در مواقعی که طرف حساب های شرکت و همینطور تعداد فاکتور های مرتبط با آنها بیش از یک یا دو عدد باشد، به منظور تسویه فاکتور ها بهتر است رأس فاکتور گرفته شود. و زمان تسویه فاکتور ها به صورت میانگین مشخص گردد. 

خرید و فروش ⇐ فروش ⇐ رأس فاکتور 

رأس فاکتور در نرم افزار سکان

6. چاپ فاکتور و حواله

گاهی اوقات نیاز است که در برخی فاکتورها، مواردی حذف یا به صورت تاکیدی لحاظ شود. ازین رو در نرم افزار سکان در بخش چاپ فاکتور علاوه بر محدودیت برخی موارد در چاپ، امکان طراحی های متفاوت برای فاکتور ها نیز وجود دارد.     

خرید و فروش ⇐ فروش ⇐ چاپ فاکتور و حواله 

چاپ فاکتور و حواله در نرم افزار سکان

بخش خرید در نرم افزار حسابداری سکان

  1. فاکتور خرید

ویژگی های تمامی کالاهای خریداری شده در حوزه کاری شرکت؛ اعم از انبار، بهای خرید، تعداد کالا، تخفیفات در صورت لزوم، بهای فروش کالا، اعمال مالیات بر فاکتور و … در این بخش ثبت می گردد.  

خرید و فروش ⇐ خرید ⇐ فاکتور خرید

فاکتور خرید در نرم افزار سکان

2. فاکتور بالانس

در برخی شرایط شرکت بازرگانی کالایی را به قیمت مشخص خریداری کرده و آن کالا را دقیقا با همان مبلغ به مشتری می فروشد. در این صورت عملیات خرید و فروش آن کالا در بخش ” فاکتور بالانس” ثبت می گردد. 

خرید و فروش ⇐ خرید ⇐ فاکتور بالانس

فاکتور بالانس در نرم افزار سکان

3. خرید کالای متفرقه

در صورتی که شرکت بازرگانی تصمیم به خرید کالایی داشته باشد که آن کالا در حوزه اصلی کاری شرکت تعریف نشود و بالتبع در انبار نیز قید نمی شود؛ در این بخش ثبت می گردد. 

خرید و فروش ⇐ خرید ⇐ خرید کالای متفرقه

خرید کالای متفرقه در نرم افزار سکان

4. خرید اموال و تجهیزات 

بخش خرید اموال و تجهیزات مربوط به همه اصناف و شرکت ها می شود. در این بخش خرید تمامی اموال منقول و غیر منقول شرکت ها با تمام جزئیات به صورت سند ثبت می گردد.

خرید و فروش ⇐ خرید ⇐ خرید اموال و تجهیزات

خرید اموال و تجهیزات در نرم افزار سکان

بخش برگشت در نرم افزار حسابداری سکان

  1. برگشت از فروش طی دوره جاری

هرگاه پس از انجام مبادلات و ثبت فروش، به هر دلیلی این معامله باطل شده و برگشت داده شود، برگشت از فروش نامیده می شود. حال در صورتی که این اتفاق (فروش و برگشت از فروش) هر دو در یک سال مالی رخ دهد، در بخش ” برگشت از فروش طی دوره جاری” ثبت می گردد.

اما در صورتی که فروش و برگشت از فروش در دو سال مالی متفاوت رخ دهد، در بخش ” برگشت از فروش دوره قبل” ثبت می گردد.

خرید و فروش ⇐ برگشت ⇐ برگشت از فروش طی دوره جاری

برگشت از فروش دوره جاری در نرم افزار سکان
برگشت از دوره قبل در نرم افزار سکان

2. برگشت از فروش خدمات

ارائه انواع خدمات همچون آموزش، مشاوره، پشتیبانی، خدمات نرم افزاری و … در تمامی شرکت ها بخصوص شرکت های تولیدی و بازرگانی بسیار مرسوم و رایج می باشد. زمانی که هزینه خدمات از سمت مشتریان به شرکت پرداخت می شود و شرکت بخشی از این مبلغ را به شخص کننده ی کار اختصاص می دهد، در بخش ” برگشت از فروش خدمات” درج می گردد.  

خرید و فروش ⇐ برگشت ⇐ برگشت از فروش خدمات

برگشت از فروش خدمات در نرم افزار سکان

3. جدول و مشاهده حسابها (انتخاب دفتر تفصیلی)

یکی از بخش های مهم هر نرم افزار حسابداری، دفاتر و حساب های تفصیلی و کلیه عملیاتی است که در این دفاتر انجام می گیرد. بنابراین این بخش در همه نسخه های نرم افزار های حسابداری دیده می شود. و همانطور که در تصویر مشاهده می کنید، دارای جزئیات متنوعی از جمله انواع تخفیفات در خرید و فروش، خدمات، هزینه ها، درآمدها و … می باشد. 

خرید و فروش ⇐ برگشت ⇐ جدول و مشاهده حسابها

مشاهده کالاها در نرم افزار سکان

در صفحه اصلی نرم افزار، در بخش سربرگ ها، تب پنجم تب “هزینه و درآمد” است که خود شامل چند بخش مجزا می باشد.

هزینه و درآمد

  1. ثبت درآمدها

همانطور که واضح است هرگونه ورودی مالی به شرکت در قالب درآمد حاصل از کار، در این بخش ثبت می گردد.

2. برگشت درآمد

در مواقعی فروش کالا یا خدمات به واسطه شخص حقیقی و یا حقوقی صورت می گیرد که در این میان پس از پرداختی مشتری، مبلغ مشخص شده شده به عنوان حق العمل شخص واسطه از این مبلغ پرداخت می گردد که برگشت درآمد نامیده می شود.

3. پرداخت هزینه های مرکب

در مواقعی که طرف حساب، دارای هزینه های متعدد اعم از فاکتور های خرید کالا، هزینه های حمل، چک های پرداختنی و … در تاریخ مشخصی باشد، می توان تمامی این موارد را در این بخش ثبت نمود. به عنوان مثال در صورتی که 5 مورد هزینه حمل اعلام گردد، مجموع مبالغ 5 مورد را می توان در یک ردیف ثبت نمود. با این کار، روند ثبت اسناد سرعت بیشتری خواهد یافت. 

4. برگشت هزینه

در مواقعی که شرکت توسط چند شخص یا به صورت سهامی اداره می شود، اگر هزینه های جاری شرکت توسط یکی از افراد پرداخت شود، در بخش برگشت هزینه، مبلغی که مربوط به شرکای دیگر می شود در این بخش ثبت می شود. 

 

برگشت هزینه در نرم افزار سکان

5. پرداخت هزینه

در بخش پرداخت هزینه می توان تمامی هزینه های انجام گرفته را ثبت نمود. دقت نمایید که سه آیتم طرف حساب، توضیحات هزینه و محل پرداخت هزینه در این بخش حایز اهمیت می باشد. 

 

6. محاسبه حقوق و ثبت سند

شرکت هایی که اطلاعات کارکنان خود را بر اساس نرم افزار های دستگاه های ورود و خروج تنظیم می کنند، نیاز دارند که دسنگاه حضور و غیاب شرکت را به به نرم افزار حسابداری خود لینک کنند تا بتوانند پرداختی های ماهانه حقوق و دستمزد کارکنان را ثبت نمایند. در نرم افزار حسابداری سکان در این بخش می توان لیست ساعات ورود و خروج، ساعات مرخصی، میزان حقوق پایه، اضافه کاری و … را که دستگاه ورود و خروج اعلام می کند، را وارد نموده و پرداخت کرد.

محاسبه حقوق و ثبت سند در نرم افزار سکان

7. جدول و مشاهده حسابها

 

جدول و مشاهده حسابها در نرم افزار حسابداری سکان

انواع صورت های مالی در حسابداری بازرگانی

صورت سود و زیان

صورت‌ سود و زیان در شرکت های بازرگانی یکی از صورت های مالی است که گزارشات آن طی یک دوره مالی، عملکرد شرکت را مشخص می کند. درواقع صورت سود و زیان هر شرکت‌، گزارشاتی می‌باشد که تمام درآمد ها و هزینه‌های شرکت را در مقابل یکدیگر قرار می دهد. در صورت سود و زیان، اطلاعاتی همچون مقدار فروش خالص‌، مقدار سود یا زیان ناخالص‌، مقدار سود یا زیان خالص‌، میزان هزینه عملیاتی و مبالغ تمام شده کالا‌های به فروش رسیده درج می شود.

ترازنامه

ترازنامه صورت وضعیت مالی یک شرکت از گزارش سرمایه شرکت‌، دارایی‌های جاری و غیر جاری شرکت و بدهی‌های جاری و غیر جاری شرکت است.

دارایی های جاری شامل موجودی نقد ، موجودی کالای شرکت و سرمایه گذاری های کوتاه مدت شرکت می‌باشد. دارایی‌های غیر جاری یا دارایی‌های ثابت نیز درحسابداری بازرگانی‌‌، شامل محصولاتی است که شرکت آن ها را نگهداری نموده و برای فروش آن ها در سال‌های پیش رو برنامه ریزی نموده است. مثل زمین‌، ساختمان‌، تجهیزات، سرقفلی ها‌، حق امتیازها.

بدهی‌های جاری در‌حسابداری بازرگانی‌، شامل تعهداتی می باشند‌، که به نظر می رسد در طول یک سال پیش رو‌، با استفاده از دارایی‌های موجود و یا ایجاد بدهی‌های دیگر‌، تسویه گردند. ازجمله بدهی‌های جاری می توان به حساب‌های قابل پرداخت و مالیات قابل پرداخت اشاره نمود.

بدهی‌های بلند مدت در‌حسابداری بازرگانی‌، شامل تعهداتی می باشند که به نظر می رسد‌، نتوان در یک سال پیش رو با استفاده از دارایی‌های جاری و یا ایجاد بدهی‌های جاری دیگر‌، آن ها را تسویه نمود. ازجمله بدهی‌های بلند مدت می توان به اوراق مشارکت قابل پرداخت و اسناد قابل پرداخت بلند مدت اشاره نمود.

صورتی که برای تشخیص ماهیت انواع حساب ها به راهنمایی نیاز دارید؛ برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید از متخصصین شرکت کاسپین حسابدار پارس مشاوره بگیرید.

مالی

عملیات نقدی

  1. دریافت و پرداخت نقدی
دریافت نقدی در نرم افزار سکان
پرداخت نقدی در نرم افزار سکان

2. واریز به بانک و برداشت بانکی

کلیه نقل و انتقالات بانکی در طول روز که شامل واریز ها و برداشت ها می باشد، در این بخش ثبت می گردد. تمام عملیات بانکی، به بانک های مختلف و طرف حساب های مختلف در یک سند ثبت می شود.

واریز به بانک در نرم افزار سکان
برداشت بانکی در نرم افزار سکان

عملیات چک

1. دریافت چک

هنگامی که شرکت از طرف حساب چکی دریافت می کند، می بایست در این بخش تمامی مشخصات چک اعم از تاریخ، مبلغ، شماره چک و پشت نمره چک ثبت می گردد.

دریافت چک در نرم افزار سکان

2. پرداخت چک

در صورتی می توانید در این قسمت شماره چکی را ثبت کنید که قبل از آن در بخش معرفی دسته چک شماره چک مورد نظر ثبت شده باشد. پس از آن در این بخش می توان با ذکر تاریخ نسبت به پرداخت چک اقدام نمود.

پرداخت چک در نرم افزار سکان

3. واگذاری چک

گاهی پیش می آید که برای پرداخت بدهی خود به طلبکاران از چک اشخاص دیگر استفاده می کنیم. به عنوان مثال چک یک مشتری را به طلبکار داده و در این قسمت ثبت می نماییم.

واگذاری چک وارده در نرم افزار سکان

4. به حساب گذاشتن چک

در این تب تمامی چک هایی که دریافت شده و در صندوق درج شده را با انتخاب نام بانک به حساب می خوابانیم. 

به حساب گذاشتن چک در نرم افزار سکان

5. اعلام سررسید چک

در مواقعی خاص ممکن است تاریخ درج شده روی چک و تاریخ وصول چک به هر دلیلی متفاوت باشد. در این قسمت تاریخ وصول چک – که مبلغ درج شده از حساب خارج می گردد – به عنوان سررسید چک ثبت می شود. 

اعلام سررسید چک در نرم افزار سکان

6. اعلام وصول نقدی چک

در مواقعی شرکت چکی را از مشتری دریافت کرده که قصد ندارد در بانک مورد نظر خود به حساب بخواباند. در این صورت چک تا سررسید تاریخ، در صندوق شرکت مانده و در تاریخ مقرر وصول می شود، این چک و مبلغ وصولی در این بخش ثبت می گردد. 

اعلام وصول نقدی چک وارده

7. اعلام وصول یا عدم وصول چک نزد بانک

در مواقعی که چک های دریافتی به حساب شرکت خوابانده می شوند تا در روز مشخص به اجرا در بیایند، وصول چک یا عدم وصول آن در این قسمت ثبت می گردد.

اعلام وصول چک نزد بانک در نرم افزار سکان
پس گرفتن چک در نرم افزار سکان

8. پس دادن و پس گرفتن چک وارده و صادره

در برخی مواقع در وجه مشتری چک می کشید و یا از مشتری چک دریافت می کنید. اگر محل چک پر نشود و بر اساس توافق، نیاز به تغییر تاریخ چک باشد؛ در این بخش چک را به صورت پس گرفته و یا پس داده شده ثبت می نماییم. 

پس گرفتن چک در نرم افزار سکان

9. پس گرفتن چک واگذار شده

در برخی مواقع شرکت چکی از مشتری دریافت کرده و به طرف حساب شرکت واگذار می گردد. در صورتی که این چک وصول نشود، طبق عرف، دریافت کننده چک به شخص صادر کننده چک مراجعه نموده و مبلغ مورد نظر را به صورت نقدی دریافت کرده و یا با برگ چکی دیگر معاوضه می نماید. این عملیات در این بخش درج می گردد. 

پس گرفتن چک واگذار شده در نرم افزار سکان

10. معرفی دسته چک

تمامی دسته چک های شرکت قبل از اینکه در وجه کسی کشیده شود، با ویژگی های انتخاب بانک عامل، شماره چک و تعداد برگ های آن می بایست در این بخش ثبت گردد.

معرفی دسته چک در نرم افزار سکان

11. جدول و مشاهده حسابها

جدول مشاهده مالی در نرم افزار سکان

مالی ویژه

1. دریافت پرداخت مرکب

در صورتی که با یک طرف حساب چند مراوده مالی متفاوت از نوع دریافتی و پرداختی داشته باشیم، می توانیم به جای ثبت چند سند مستقل در بخش مالی؛ یک سند در این قسمت ثبت کنیم.  

دریافت پرداخت مرکب در نرم افزار سکان

2. مبادلات داخلی

برخی از تراکنش های داخلی شرکت، از جمله انتقال مبلغی از حساب یک بانک به حساب بانکی دیگر در این بخش انجام پذیر است. 

3. اعمال اقساط مشتری و دریافت قسط

اعمال اقساط مشتری در نرم افزار سکان

4. اعمال اقساط خودمان و پرداخت قسط

اعمال اقساط خودمان در نرم افزار سکان

5. دریافت پرداخت بین حسابها

دریافت پرداخت بین حسابها در نرم افزار سکان

6. جابجایی چک

جابجایی چک در نرم افزار سکان

7. رأس گیری چک

رأس گیری چک در نرم افزار سکان

8. صدور و دریافت اسناد انتظامی

صدور و دریافت اسناد انتظامی در نرم افزار سکان

9. پس گرفتن و پس دادن اسناد انتظامی

پس گرفتن و پس دادن اسناد انتظامی در نرم افزار سکان

10. جدول و مشاهده حسابها 

جدول مشاهده حسابها در نرم افزار سکان