• شرکت کاسپین حسابدار پارس
  • 021-91303119

گزارش معاملات فصلی چیست؟

گزارش معاملات فصلی چیست؟

گزارش معاملات فصلی چیست؟

هر شرکت تجاری در حال فعالیت، طبق قانون مصوب سازمان امور مالیاتی کشور موظف است تا در بازه زمانی 3 ماه و در موعد مقرر بیلان کاری شرکت را با عنوان گزارش معاملات فصلی به اداره مربوطه ارائه نماید. حال معاملات فصلی چیست؟ این گزارش شامل چه موضوعاتی می شود؟ زمان ارائه این گزارش و همینطور نحوه ارسال آن چگونه است؟ در ادامه این مطلب به طور جامع و کامل گزارشات معاملات فصلی شرکت ها را بررسی خواهیم کرد.

معاملات فصلی چیست؟

گزارش هایی که به صورت منظم و در بازه زمانی فصلی شرکت ها از عملکرد سه ماهه تنظیم می کنند و به سازمان امور مالیاتی کشور تحویل می دهند، صورت گزارشات معاملات فصلی نام دارد. در حالت کلی اداره دارایی بر اساس صحت صورت معاملات فصلی، مالیات شرکت ها را تعیین می نماید.

طبق موضوع ماده 169 قانون مالیات های مستقیم گزارش فصلی خرید و فروش یا گزارش معاملات فصلی خرید و فروش اشخاص حقیقی و حقوقی را موظف نموده تا صورت کامل تمامی معاملات و خرید و فروش های خود را تنظیم و به ادارهامور مالیاتی کشور تسلیم کنند. در حقیقت هدف اصلی تنظیم ماده 169 افزایش شفافیت اقتصادی و بالا بردن نظم و انضباط مالی است. طبق این قانون و همانطور که در تقویم مالیاتی 1401 قید شده است، تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی پس از شروع هر فصل ظرف مدت 45 روز پس از آن موظفند تمامی جزئیات معاملات خود را به سازمان مربوطه ارائه دهند.

جزئیات گزارشات معاملات فصلی

گزارشات معاملات فصلی یک شرکت هر فصل تنظیم و به سازمان مربوطه ارائه می شود. قابل ذکر است که تحویل این گزارش به منزله پرداخت مالیات در همان زمان نیست. تمامی گزارشات مربوط به یک شخص حقیقی یا حقوقی، که در زمان مناسب ارائه شود، در پایان سال مالی بررسی می شود و پس از آن میزان مالیات پرداختی وی مشخص می گردد. نکته مهم در تنظیم گزارشات فصلی قید موارد زیر می باشد:

  • صورت حسـاب های صادره
  • شماره اقتصادی شخص
  • شماره اقتصادی طرف معامله
  • اطلاعات هویتی طرفین معامله
  • اطلاعات مربوط به محل فعالیت اقتصادی طرفین معامله
  • اطلاعات مربوط به مجوزهای فعالیت طرفین معامله
  • اطلاعات مالی و مالیاتی طرفین معامله
  • اطلاعات مربوط به دارایی‌ ها و اموال منقول و غیر منقول
  • موارد مربوط به ارزش افزوده
  • اطلاعات مربوط به ارز مورد استفاده و نرخ برابری آن
  • اطلاعات و مجوزهای مربوط به ورود یا خروج قانونی موضوع معامله در واردات و صادرات از جمله شماره کوتاژ اظهارنامه گمرکی و شماره اختصاصی اشخاص خارجی طرف قرارداد جهت واردات

نکاتی در مورد گزارش معاملات فصلی

اول: در صورتی که طرف معامله به دلایلی موجه دارای کد اقتصادی نباشد، الزامی به درج کد در صورت حساب نیست.

دوم: در صورتی که در گزارش صورت حساب یا شماره اقتصادی شرکت و یا طرف مقابل درج نشود؛ جریمه‌ ای معادل 10% مبلغ مورد معامله‌ مشمول فرد خواهد شد.

سوم: تمامی اشخاص حقوقی و حقیقی می بایست گزارشات معاملات فصلی خود را حداکثر تا 45 روز پس از شروع فصل جدید به سازمان امور مالیاتی ارسال کنند. در غیر اینصورت مشمول جریمه ای معادل 1%-3% مبلغ معامله می شوند.

چهارم: اشخاصی که از شماره اقتصادی دیگران استفاده نمایند، مسئولیت تضامنی خواهند داشت.

پنجم: در صورتی که مبلغ معامله ای بالاتر از مبلغ حد نصاب تعیینی از سوی سازمان امور مالیاتی کشور باشد، شرکت ها موظفند حداکثر تا 30 روز پس از انجام معامله، گزارش آن را به سازمان تحویل دهند.

ششم: اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل مشمول قانون مالیات‌ های مستقیم مکلف به نگهداری صورت حساب‌ های مربوط به خرید های خود در سال عملکرد و سال بعد از آن هستند و در صورت درخواست ماموران مالیاتی باید به آنان ارائه دهند. در غیر این صورت مشمول جریمه‌ای معادل 10% صورت حساب‌ های ارائه نشده خواهند بود.

از آنجایی که تنظیم و تحویل صورت معاملات فصلی نیز همانند دیگر فعالیت های مالی و مالیاتی دارای جزئیاتی است که صرفا شرکت های حسابداری معتبر و حسابداران زبده از پس این امر مهم بر می آیند، پیشنهاد می کنیم تمامی امور مالیاتی خود را به شرکت حسابداری کاسپین حسابدار پارس بسپارید. ما با شما همگام می شویم و در جهت پیشرفت اهدافتان قدم بر می داریم.

زمان ارائه گزارشات معاملات فصلی

حداکثر زمان ارائه گزارشات فصلی دوره زمستان 1400 تا 15 اردیبهشت 1401 می باشد.

حداکثر تا نیمه مرداد ماه فرصت هست تا گزارشات فصلی دوره بهار ۱۴۰۱ ارسال شود.

نیمه آبان ماه ۱۴۰۱ آخرین مهلت ارسال گزارش فصلی تابستان است.

گزارشات فصلی دوره پاییز ۱۴۰۱ تا نیمه بهمن ۱۴۰۱ می بایست ارسال گردد.

مشمولین و معافین ارسال گزارشات معاملات فصلی

طبق ماده ۱۶۹ قانون مالیات‌ های مستقیم، مشمولین ارسال گزارشات معاملات فصلی به شرح زیر است:

  • کلیه اشخاص حقوقی
  • صاحبان مشاغلی که حسب نوع و یا حجم فعالیت جزو گروه اول موضوع ماده (۲) آیین نامه اجرایی ماده (۹۵) قانون محسوب می‌شوند
  • صاحبان مشاغل مشمول اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده

طبق ماده ۱۶۹ قانون مالیات‌ های مستقیم، معافین ارسال گزارشات معاملات فصلی به صورت زیر است:

  • فروش کالا و خدمات به مصرف‌ کننده نهایی
  • معامله با مشمولین ماده ۸۱ (شاغلین حوزه‌های کشاورزی، دام‌پروری، دامداری، پرورش ماهی و زنبورعسل و …)
  • معامله‌ های کوچک موضوع قانون برگزاری مناقصات. که مبلغ یک میلیارد ریال در معاملات کوچک تعریف شده است.
  • خرید از فروشندگانی که ملزم به ثبت‌ نام در نظام مالیاتی نیستند. مانند ارگان‌ها و نهاد های دولتی
  • خرید و فروش اوراق بهادار
  • خرید و فروش سهم‌ الشراکه و حق‌ تقدم سهام یا سهم‌ الشرکه
  • سود و کارمزد جریمه‌ های بانک‌ ها، صندوق تعاون، صندوق‌ های حمایت از توسعه بخش کشاورزی، مؤسسه‌ های اعتباری غیربانکی مجاز و صندوق‌ های قرض‌ الحسنه
  • حق عضویت اعضا مجامع حرفه‌ای احزاب و انجمن‌ ها و تشکل‌ های غیردولتی دارای مجوز از مراجع ذی‌ صلاح
  • مبالغی پرداختی به دستگاه‌های اجرایی با عنوان جرائم و خسارات، انواع عوارض و مالیات به جز مالیات و عوارض مالیات بر ارزش‌افزوده، حق ثبت، حق تمبر، حقوق گمرکی و غیره
  • هزینه‌ های دریافتی توسط شرکت مانند اجاره

سامانه ارسال صورت معاملات و گزارش خرید و فروش الکترونیکی

سازمان امور مالیاتی کشور به منظور تسهیل در امر تنظیم و دریافت گزارشات معاملات فصلی اشخاص سامانه مشخصی را در اختیار مودیان قرار می دهد تا بتوانند به صورت الکترونیکی این امر مهم را در موعد مقرر انجام دهند.

این سامانه در راستای ارائه خدمات الکترونیکی دستورالعمل اجرایی موضوع ماده ۱۶۹ قانون مالیات های مستقیم ایجاد شده است. توسط این سامانه، مودیان مالیاتی می توانند نسبت به ثبت و ارسال اطلاعات معاملات و پرداخت و دریافت بابت قراردادها، صادرات، واردات، حق العمکاری و مدیریت پیمان، بیمه و اجاره اقدام نمایند. دو روش برای ثبت و ارسال اطلاعات معاملات در سامانه مورد نظر بیان شده است.

۱- روش برخط (online): افرادی که در سامانه الکترونیکی ثبت نام مودیان، مرحله پیش ثبت نام و اعتبار سنجی مربوطه را انجام دادند و کد کاربری و کلمه عبور مرحله دوم را از طریق پاکات پستی مخصوص مربوطه دریافت کردند. برای این دسته از مودیان گرامی با ورود به سامانه، امکان ثبت هر یک از فرم ها برحسب نوع اطلاعات فراهم می باشد.

۲- روش غیر برخط(offline) : مودیانی که از سیستم های رایانه ای خرید و فروش استفاده می نمایند. می توانند در سامانه اینترنتی سازمان امور مالیاتی قالب مورد نظر این سازمان را با هماهنگی متخصصین مربوطه به طور مستقیم از سیستم کامپیوتری خود دریافت و در قالب مذکور وارد Import نمایند. سپس با استفاده از نرم افزار کنترلی و ارسال اطلاعات با اتصال به شبکه اینترنت مبادرت به ارسال اطلاعات به طور یکجا نموده و رسید دریافت نمایند.

سخن آخر

توجه به نکات ریز و جزئیات تنظیم دفاتر مالیاتی نکته با اهمیتی است. در صورت اشتباه در این امور، خسارات جبران ناپذیری متوجه شرکت مورد نظر می شود. در این میان مدیران شرکت ها می توانند با برون سپاری امور حسابداری شرکت، با طیب خاطر به برنامه های دیگر شرکت بپردازند. حسابدار 119 با پشتیبانی تیم متخصص و کارآزموده در تمامی امور مالی و مالیاتی شما را در این امر مهم یاری می رساند.

 

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.