• شرکت کاسپین حسابدار پارس
  • 021-91303119

چه کسانی مشمول پرداخت مالیات هستند؟

چه کسانی مشمول پرداخت مالیات هستند؟

چه کسانی مشمول پرداخت مالیات هستند؟

یکی از بزرگترین دغدغه های هر شخص حقیقی و حقوقی پرداخت به موقع و درست مالیات می باشد. اما سوال مهم این است که چه اشخاصی مشمول پرداخت مالیات می شوند؟ و چه نوع مالیاتی؟ در حقیقت اهمیت مالیات در حدی است که می تواند موجب شکست و نابودی یک کسب و کار گردد و از طرفی می توان با بهره گیری از یک حسابدار خبره کمترین میزان مالیات را پرداخت آن هم کاملا قانونی. ازین رو مشورت با یک حسابدار و مشاور مالیاتی کارکشته در حوزه پرداخت مالیات بسیار اهمیت دارد. در این رابطه می توانید مقاله وظایف یک مشاور مالیاتی چیست؟ را نیز مطالعه نمایید.

انواع مالیات

همانطور که می دانید در علم اقتصاد دریافت مالیات یکی از راه های اصلی تأمین بودجه دولت ها محسوب می شود. در کشور ما ایران مالیات به دو دسته مستقیم و غیر مستقیم تقسیم می شود. مالیات مستقیم میزان پولی است که تمامی اشخاص حقوقی و حقیقی برای حفاظت و نگهداری از اموال و دارایی خود موظف به پرداخت آن به دولت هستند. و شخص پرداخت کننده مشخص و شناخته شده است. مالیات های غیر مستقیم به صورت غیر مستقیم از افراد اخذ می شود. به گونه ای که مالیات بر روی قیمت کالا و یا خدماتی که فرد از آن بهره می‌ گیرد اضافه می‌شود. به این ترتیب در مبحث مالیات های غیر مستقیم، مبالغ پرداختی و اشخاص پرداخت کننده نا مشخص می باشند.

مالیات مستقیم

مالیات مستقیم به طور مستقیم از اشخاص وصول می شود و شامل مالیات بر دارایی و مالیات بر درآمد می باشد. در حقیقت کسانی که هم دارایی و هم درآمد دارند، ملزم به پرداخت هر دو نوع مالیات هستند.

مالیات بر دارایی

مالیات بر دارایی از کسانی دریافت می شود که اموال منقول و غیر منقول دارند و به نسبت ارزش دارایی و شرایط دیگر که برای آن در نظر گرفته می شود، مبلغ مالیات آن تعیین می گردد. از جمله مواردی که شامل مالیات بر دارایی می شود، مالیات بر ارث و مالیات بر حق تمبر است.

مالیات بر درآمد

مالیات بر درآمد، از درآمد افراد کسر می شود و به نسبت شغل و عایدی که افراد داشته باشند، مبلغ آن متغیر خواهد بود. که شامل موارد زیر می باشد:

  • درآمد املاک: این نوع مالیات هنگام اجاره و یا نقل و انتقال ملک محاسبه می شود.
  • درآمد حقوق: هر فردی در ازای کاری که در شرکت انجام می دهد حقوق دریافت می کند. بخشی از این حقوق به عنوان مالیات پرداخت می گردد. در حقیقت قبل از پرداخت حقوق شخص کارفرما موظف است میزان مالیات را از آن کسر کند و در موعد تعیین شده به سازمان امور مالیاتی کشور بپردازد.
  • درآمد مشاغل: اشخاصی که به کار های خدماتی، پزشکی، تجاری و … مشغول هستند در رده پرداخت این نوع مالیات قرار می گیرند. این نوع مالیات به نوعی مالیات خود اظهاری می باشد که بر اساس اظهارنامه هایی محاسبه می گردد که در طی سال توسط شخص تکمیل می گردد.
  • درآمد اشخاص حقوقی: این نوع درآمد مختص شرکت ها و اشخاص حقوقی است که به سودآوری رسیده باشند. در این صورت اشخاص حقوقی ملزم به پرداخت مالیات می باشند.
  • درآمد اتفاقی: درآمد اتفاقی در واقع به نوعی از درآمد اطلاق می گردد که به صورت پیش بینی نشده به دست آید. این نوع درآمد ها تکرار نمی پذیرند و خیلی اتفاقی به دست می آیند که اموالی که از این راه به دست می آیند مشمول پرداخت مالیات می گردند.

اشخاص مشمول پرداخت مالیات مستقیم

طبق ماده 1 قانون مالیات های مستقیم اشخاص زیر به اختصار، مشمول پرداخت مالیات هستند. در این میان برخی نهادها همچون سازمان ها و ارگان های دولتی، شهرداری ها و برخی بنیادها و نهادهای انقلاب اسلامی دارای مجوز معافیت از طرف حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری از پرداخت مالیات معاف هستند.

  • تمامی اشخاص حقوقی و حقیقی که دارای ملک هستند.
  • تمامی اشخاص حقیقی که درآمد مشخص دارند.
  • اشخاص حقوقی و حقیقی غیر ایرانی که در ایران کسب درآمد می کنند. و یا ملکی دارند.

مالیات غیر مستقیم

مالیات های غیر مستقیم همانطور که از نامش پیداست، به صورت غیر مستقیم از افراد اخذ می گردد. در واقع افراد متوجه پرداخت مالیات نمی شوند. در این حالت مالیات بر روی قیمت کالا و یا خدماتی که از آن بهره می‌ گیرد اضافه می‌ شود. مالیات غیر مستقیم شامل دو بخش عمده مالیات بر ارزش افزوده و مالیات بر خرید و فروش می گردد.

مالیات بر ارزش افزوده

از مهمترین نوع مالیات ها، مالیات بر ارزش افزوده است که در تمامی فعالیت های اقتصادی اعم از تولید و توزیع کالا و خدمات لحاظ می‌شود و در نهایت مصرف کنندگان هزینه نهایی را پرداخت می‌ کنند. در این حوزه و در بحث واردات هرگونه کالا نیز دریافت مالیات اعمال می گردد. مالیات بر واردات شامل مالیات حقوق گمرکی، مالیات سود بازرگانی و بخشی از قیمت اتومبیل های وارداتی می باشد.

مالیات بر خرید و فروش

این نوع مالیات، مبلغی است که مصرف کننده در زمان خرید کالا به همراه قیمت کالا پرداخت می‌کند.

سخن آخر

تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی که به نوعی در ایران تجارت می کنند، و یا شاغل هستند و کسب درآمد می کنند؛ به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم با مبحث پرداخت مالیات عجین هستند. در این راستا به منظور کسب بهترین نتیجه از محاسبات مالیاتی، بهترین کار اعتماد به یک مشاور مالیاتی با تجربه و کارآزموده است. مشاوران متخصص کاسپین حسابدار پارس بهترین راهنمای شما در این حوزه هستند. به ما اعتماد کنید و از نتیجه آن شگفت زده شوید.

 

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.