• شرکت کاسپین حسابدار پارس
  • 021-91303119

مالیات بر ارزش افزوده چیست؟ محاسبه و پرداخت

مالیات بر ارزش افزوده چیست؟ محاسبه و پرداخت

مالیات بر ارزش افزوده چیست؟ محاسبه و پرداخت

امور مالیاتی و پرداخت آن همواره برای همه افراد اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی دغدغه بوده است. شما به عنوان یک شهروند عادی نیز، در فعالیت های معمولی روزمره خود و گاها بدون اینکه آگاهی داشته باشی، با مبحث مالیات و پرداخت آن در تعامل هستید. ازین رو به منظور آگاهی شما عزیزان، بر آن شدیم تا در خصوص یکی از بدیهی ترین انواع مالیات مطالبی را بیان نماییم. در ادامه به این موضوع می پردازیم: مالیات بر ارزش افزوده چیست؟ و نحوه محاسبه و پرداخت آن چگونه است؟

مفهوم ارزش افزوده

در اینجا ابتدا تعریفی از مفهوم اصلی ارزش افزوده ارائه می دهیم و سپس به مبحث مالیاتی آن وارد می شویم. در حقیقت ارزش افزوده میزان مبلغ افزوده شده به قیمت کالا در طول مراحل تولید است. برای تولید یک کالا از مرحله خرید مواد اولیه تا رسیدن به دست مصرف کننده، مراحلی طی می شود. در هر قسمت مبلغی به کالا اضافه می‌شود که به آن ارزش افزوده می‌گوییم. به عبارت دیگر اختلاف رقم بین مواد اولیه و قیمت نهایی تعیین شده ارزش افزوده نام دارد.

میزان ارزش افزوده = هزینه مواد اولیه – قیمت نهایی تمام شده کالا

مالیات بر ارزش افزوده

همانطور که در مقاله چه کسانی مشمول پرداخت مالیات هستند؟ اشاره شد، مالیات های تعریف شده به دو دسته عمده مالیات های مستقیم و غیر مستقیم تقسیم می شوند که مالیات بر ارزش افزوده یکی از انواع مالیات های غیرمستقیم محسوب می شود. به طور خلاصه مالیات بر ارزش افزوده میزان مالیاتی است که در مراحل مختلف تولید یک کالا یا ارائه خدمت، تعیین می شود. و این نکته قابل ذکر است که پرداخت مالیات بر ارزش افزوده بر عهده مصرف کننده نهایی می باشد و فروشنده موظف است مقدار مالیات دریافتی را در موعد مقرر به خزانه دولت واریز کند.

این نوع مالیات، به سادگی قابل وصول بوده و یکی از منابع عمده درآمد دولت به شمار می رود. که در اردیبهشت ماه سال 1387 به تصویب نهایی رسید. در قانون مالیات ارزش افزوده که سازمان امور مالیاتی کل کشور به تصویب رساند، اینگونه بیان شده است:

مالیات بر ارزش افزوده از نوع مالیات غیر مستقیم است که بر تفاوت بین ارزش کالاها و خدمات عرضه شده با ارزش کالاها و خدمات خریداری یا تحصیل شده در یک دوره معین وضع می‌گردد.

مالیات بر ارزش افزوده به گونه ای تنظیم شده که پرداخت آن بر عهده مصرف کنندگان کالا هنگام خرید آن کالا می‌ باشد. این جمله به این معنی نیست که صرفا آخرین مصرف کننده در چرخه بوجود آمدن یک کالا مسوول پرداخت مالیات آن است. میزان مالیات بر ارزش افزوده در ابتدای اجرایی شدن این قانون معادل با 6% از کل مبلغ هر کالا بود که با گذشت زمان تا به امروز این مقدار به 9% قیمت کالا افزایش داده شده است.

انواع مالیات بر ارزش افزوده

پس ار دریافت مفهوم اصلی مالیات بر ارزش افزوده، در این قسمت به بررسی انواع مالیات بر ارزش افزوده می پردازیم. این نوع مالیات به سه دسته مالیات بر ارزش افزوده تولید، مالیات بر ارزش افزوده درآمد و مالیات بر ارزش افزوده مصرف تقسیم می شود.

  • مالیات بر ارزش افزوده تولیدی: تولید کنندگان نیز باید مانند مصرف کنندگان مالیات غیر مستقیم ارزش افزوده پرداخت نمایند. میزان مالیات پرداختی تولید کنندگان به اندازه تفاوت مالیات بر ارزش افزوده هنگام خرید مواد اولیه و هنگام فروش به مصرف کننده است.
  • مالیات بر ارزش افزوده مصرف: مالیات بر ارزش افزوده مصرف  را هر شخص واسطه ای مثل مغازه دار، در  کسب و کار  کالا و خدمات، از مشتری دریافت کرده و به حساب سازمان امور مالیاتی کشور واریز می کند.
  •  مالیات بر ارزش افزوده درآمد

زمان پرداخت مالیات

همانطور که در مقاله تقویم حسابداری و مالیاتی 1401 بیان شده است، در ابتدای هر فصل و نهایتا تا نیمه اولین ماه هر فصل، مودیان می بایست اظهارنامه ارزش افزوده کسب و کار خود را به سازمان امور مالیاتی کشور ارائه دهند. و سپس نسبت به پرداخت مبلغ آن اقدام نمایند. به عبارت دیگر تا 15 فروردین ماه مهلت ارسال اظهارنامه ارزش افزوده دوره زمستان سال گذشته است. همینطور تا نیمه تیرماه و نیمه مهر ماه و نیمه دی ماه نیز مهلت ارسال اظهارنامه ارزش افزوده بقیه فصول می باشد. در صورت عدم ارائه اظهارنامه مشمول جریمه ای معادل 50% مالیات متعلقه و در صورت عدم پرداخت جریمه مقرر شده، ماهانه 2% مالیات متعلقه به جریمه اضافه می شود.

سخن آخر

مبحث مالیات و پرداخت آن، نحوه محاسبه مالیات و تخفیف بر روی مالیات یکی از بزرگترین دغدغه های همه اشخاص حقوقی و حقیقی می باشد. هر چقدر کسب و کار شما بزرگتر باشد، مسأله مالیات آن پیچیده تر است و نیاز شما به یک مشاور مالیاتی زبده بیشتر احساس می شود. در این راستا مشاوران ما در شرکت کاسپین حسابدار پارس همواره آماده راهنمایی شما عزیزان می باشند. با ما تماس بگیرید.

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.