• شرکت کاسپین حسابدار پارس
  • 021-91303119

چرا برون سپاری حسابداری؟

چرا برون سپاری حسابداری؟

چرا برون سپاری حسابداری؟

در حال حاضر کلیه بنگاه های کوچک و بزرگ اقتصادی و کسب و کارها، با مقوله حسابداری و حسابرسی، تراکنش های مالی و مالیات درگیر هستند. پیشرفت تکنولوژی و گسترش کسب و کارها، و از جانب دیگر مراوده با سازمان های مالیاتی؛ صاحبان کسب و کارها را ملزم به همکاری با شرکت های حسابداری زبده و باتجربه نموده است. در این میان بسیاری، برون سپاری حسابداری را ترجیح می دهند.

برون سپاری حسابداری شرکت ها به دلیل اهمیت ویژه ی مسأله حسابداری نقش بسزایی در موفقیت و پیشرفت شرکت دارد. در این راستا، در ادامه مطلب به مفهوم اصلی برون سپاری حسابداری پرداخته و مزایای آن را بررسی خواهیم نمود.

برون سپاری حسابداری چیست؟

در واقع برون سپاری یا Outsourcing در حسابداری، به معنی یک قرار بین مدیر یک شرکت تجاری و یک شخص حقوقی یا حقیقی حسابداری جهت انجام امور حسابداری یا حسابرسی آن شرکت می باشد. از آنجایی که وظیفه بررسی تراکنش های مالی و کلیه کارهای حسابداری شرکت، به شخصی خارج از کارمندان ثابت شرکت واگذار می شود، اصطلاح برون سپاری مطرح می گردد.

برون سپاری به دو صورت انجام می گیرد:

اول: مدیر یک شرکت برای انجام کارهای حسابداری، فضایی را در اختیار شرکت های حسابداری قرار می دهد. کارمندان شرکت پیمانکار در آن محل مستقر شده و انجام وظیفه نمایند.

دوم: شرکت پیمانکار حسابداری اسناد و مدارک شرکت تجاری را به صورت دوره ای جمع آوری می کند و در محل مورد تأیید خود فرآیندهای حسابداری را پیگیری می نماید.

مزایای برون سپاری حسابداری

همانطور که اشاره کردیم هنگامی که یک مدیر تصمیم به برون سپاری حسابداری می گیرد، در حقیقت فاکتورهای مختلفی را بررسی نموده که نتیجه ی آن اقدام در این راستا شده است. از جمله فاکتورهای مورد بررسی به منظور برون سپاری حسابداری، نبود امکانات می باشد. امکاناتی همچون فضای کار، ابزار کار و حتی نیروی انسانی موجه.

بخش حسابداری در شرکت ها قلب شرکت محسوب می گردد. ازین رو مستلزم توجه و تمرکز بسیاری است. در این میان در برخی زمان های خاص مثل زمان تنظیم و ارسال اظهارنامه مالیاتی، تنظیم دفاتر پلمپ مالیاتی، و یا گزارشات فصلی و … حجم کار حسابداری بیشتر شده و شرکت ها نیاز بیشتری به قراردادهای مقطعی با شرکت های حسابداری پیدا می نمایند. می توانید مقاله چرا با یک شرکت حسابداری قرارداد ببندیم؟ را نیز مطالعه نمایید. شرکت کاسپین حسابدار پارس به همراه تیم مشاوره و پشتیبانی خود همواره در تمامی حوزه های حسابداری می تواند پاسخگوی مشکلات شما باشد.

حال برخی مزایای برون سپاری حسابداری را می توان نام برد:

  • صرفه جویی در هزینه های جاری شرکت ها
  • عدم نیاز به غرق شدن در قوانین و تبصره های روز در حسابداری
  • جلوگیری از فساد مالی درون شرکت
  • استفاده از سیستم ها و نرم افزار های حسابداری به روز. همانند نرم افزار حسابداری سکان
  • صرفه‌جویی در انرژی و زمان. با گسترش کسب وکار زمان بیشتری برای مدیریت و استراتژی شرکت نیاز است. بنابراین، برون سپاری امور اداری از جمله حسابداری کمک می کند تا زمان و انرژی شرکت بر ایجاد استراتژی های تجاری متمرکز شود.
  • انجام کار به صورت حرفه ای و دقیق

در حالت کلی می توان گفت شرکت های حسابداری با آگاهی از تقویم مالیاتی و در اختیار داشتن نیرو و تجربه و همینطور ابزار کافی در جهت انجام بی نقص فرآیند حسابداری، اغلب به صورت موفق تر از یک کارمند ساده در یک شرکت عمل می کنند. ازین رو مدیران شرکت ها ترجیح می دهند تا تمامی یا بخشی از فرآیند حسابداری شرکت خود را به شرکت های مورد اطمینان و با رزومه کامل بسپارند.

چه اموری در حسابداری را می توان برون سپاری نمود؟

همانطور که در بالا اشاره شد؛ برون سپاری حسابداری می تواند به صورت کلی و جزئی باشد. در حالت جزیی می توان از موارد زیر نام برد که بسیار مهم هستند و می توان آنها را به شرکت های دیگر برون سپاری کرد:

  1. ورود سوابق مالی
  2. مدیریت حساب های پرداختنی و حساب های دریافتنی
  3. تطبیق بانک و تراکنش های مالی
  4. تهیه گزارش های مالی از جمله اظهارنامه مالیاتی
  5. پیگیری هزینه ها و درآمدها
  6. ورودی های حقوق و دستمزد
  7. ثبت مالیات بر فروش

سخن آخر

امروزه برون سپاری حسابداری امری رایج و ممکن، خصوصا در مورد شرکت های تجاری با حجم بالای تراکنش می باشد. همانطور که در بالا نیز اشاره شد، این کار مزایای بیشماری دارد. در این راستا انتخاب یک شرکت حسابداری و حسابدار با تجربه و زبده از مهمترین وظایف مدیر هر شرکت به شمار می رود. ما در حسابدار 119 می توانیم این اطمینان را به شما بدهیم که با سپردن فرآیند حسابداری کسب و کار خود به متخصصین ما، تمامی نگرانی تان را برطرف نموده و مسیر پیشرفت در کارتان هموارتر گردد. با ما تماس بگیرید.

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.