• شرکت کاسپین حسابدار پارس
  • 021-91303119

پرداخت مالیات مشاغل 1400

پرداخت مالیات مشاغل 1400

پرداخت مالیات مشاغل 1400

پرداخت مالیات یکی از مهمترین مسائل در کسب و کار به شمار می رود. از این رو تمامی صاحبان مشاغل، اعم از خرده فروش و عمده فروش و تمامی شرکت های خدماتی مشمول این امر مهم هستند. گاهی سازمان امور مالیاتی کشور در راستای تسهیل این امر برای هموطنان، تبصره هایی به قوانین موجود اضافه می نماید. تا صاحبان حرف بهتر بتوانند این وظیفه مهم؛ پرداخت درست و به موقع مالیات؛ را انجام دهند. از آن جمله اطلاعیه پرداخت مالیات مشاغل در سال 1400 می باشد که در ادامه به آن اشاره خواهیم نمود:

اطلاعیه سازمان امورمالیاتی کشور مبنی بر پرداخت مالیات مشاغل ۱۴۰۰

با عنایت به شرایط سخت کرونایی حاکم بر مشاغل و کسب‌ وکارها در سال 1400 و به‌ منظور تسهیل پرداخت مالیات برای این گروه از مؤدیان مالیاتی، سازمان امورمالیاتی کشور با استفاده از ظرفیت قانونی تبصره ماده 100 کوشیده است تا بخش بزرگی از صاحبان مشاغل بتوانند بدون ارائه اظهارنامه و مستندات مربوط به درآمد و هزینه خود، مالیات عملکرد 1400 را به‌ صورت مقطوع بپردازند. درهمین ارتباط نکات ذیل مورد تأکید قرارمی‌گیرد.

1- با هدف افزایش دامنه شمول تبصره ماده 100، با اخذ موافقت مرجع قانونی ذیربط مقرر شد:

سقف فروش کالا و خدمت مشمول این تبصره به 100 برابر معافیت موضوع ماده 84 قانون مالیات‌های مستقیم یعنی 48 میلیارد ریال افزایش یابد.

بدین ترتیب، کلیه اصحاب کسب‌ وکار که در سال 1400 فروش آن‌ها کمترازاین میزان باشد، می‌توانند از تسهیلات تبصره بهره‌مند شوند. لازم به ذکر است سقف تبصره ماده 100 درسال گذشته حدود 16 میلیارد ریال بود. طبعاً مؤدیانی که میزان فروش آن‌ها براساس پایگاه اطلاعات سازمان امور مالیاتی بیش از 48 میلیارد ریال باشد، امکان استفاده ازاین تسهیلات را نخواهند داشت و می‌بایست نسبت به ارائه اظهارنامه اقدام کنند.

2- به‌ منظور رعایت اصل عدالت در مالیات ستانی، مقررشد تعیین مالیات مقطوع برای هر یک از مؤدیان، بر اساس اطلاعات مالی ثبت‌ شده تا کنون از آنها در سامانه‌ های سازمان تعیین شود. این اطلاعات شامل مبالغ واریز به دستگاه‌های پوز متعلق به مؤدیان، اطلاعات خرید وفروش آن‌ها در گزارش‌های فصلی معاملات، میزان مالیات پرداختی در سال گذشته و سایر اطلاعات مرتبط می‌باشد.

مؤدیان گرامی می توانند با ورود به درگاه الکترونیکی سازمان امور مالیاتی به نشانی my.tax.gov.ir ، و با وارد نمودن کدملی خود، از مبلغ مالیات مقطوع تعیین‌ شده اطلاع حاصل نموده و نسبت به پرداخت یا تقسیط آن اقدام نمایند.

3- با توجه به افزایش هزینه‌ های مشاغل و اصحاب کار در ایام کرونا، تسهیلاتی برای اصناف در نظر گرفته شد. به این ترتیب ضرایب فعالیت کلیه مشاغل که درآمد مشمول مالیات سال 1400 بر اساس آن محاسبه می‌شود، به‌ طور معناداری تعدیل شد. و تناسب میان مالیات تشخیصی سال قبل و مالیات تعیین‌شده برای سال 1400 مورد توجه قرار گرفت. مع‌الوصف، مؤدیانی که از مالیات مقطوع تعیین‌شده ناخشنود باشند، همچنان می‌توانند به‌جای استفاده از تبصره ماده 100 نسبت به ارائه اظهارنامه اقدام نمایند.

4- برخی از مشاغل ادعا می‌نمایند بخشی از مبالغ واریزی به‌ حساب پوزهای آن‌ها فاقد ماهیت فروش است. از آن جمله می توان به بنگاه‌های املاک، نمایشگاه‌های اتومبیل، نمایندگی‌های بیمه، دفاتر اسناد رسمی و حق‌العمل کاران اشاره نمود. آنها برای استفاده از تبصره ماده 100 می‌ بایست اطلاعات فروش مستند خود را ارائه نمایند. اینان می توانند از طریق اتحادیه‌ یا تشکل‌های صنفی مربوط به معاونت درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی اقدام نمایند.

در همین راستا شرکت کاسپین حسابدار پارس، آماده ارائه انواع خدمات مالی به شما هموطنان عزیز می باشد. این خدمات در خصوص تمامی مشاغل در حال کسب و غیر از آن می باشد. شما می توانید در تمامی حوزه های مالی و مالیاتی، حسابرسی و آموزش حسابداری از صفر تا صد از ما کمک بخواهید. ما با نرم افزار هوشمند حسابداری نوید و سکان تمامی خدمات حسابداری شما را انجام می دهیم. با همکاران ما با شماره 91303119-021 تماس گرفته و از مشاوره رایگان متخصصین حسابدار 119، بهره مند گردید.

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.