• شرکت کاسپین حسابدار پارس
  • 021-91303119

اظهارنامه مالیاتی چیست؟

اظهارنامه مالیاتی چیست؟

اظهارنامه مالیاتی چیست؟

یکی از مهمترین و حساس ترین مباحث مالیاتی، تنظیم و تسلیم اظهارنامه مالیاتی به سازمان امور مالیاتی کشور می باشد. حال اظهارنامه مالیاتی چیست؟ شامل چه افرادی می شود؟ چه زمانی می بایست تحویل داده شود؟ شیوه نگارش آن چگونه است؟ و سوالاتی از این قبیل. در ادامه این مطالب به صورت کامل و مفصل همه آنچه که مودیان می بایست در خصوص اظهارنامه مالیاتی بدانند را بازگو می کنیم.

اظهارنامه مالیاتی چیست؟

اظهارنامه مالیاتی در حقیقت سندی است که تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی که مشمول پرداخت مالیات هستند، تنظیم نموده و به سازمان امور مالیاتی تسلیم می نمایند. می توانید مقاله چه کسانی مشمول پرداخت مالیات هستند؟ را نیز مطالعه نمایید. سازمان مربوطه نیز با در نظر گرفتن این اسناد میزان مالیات سالیانه مودی را محاسبه می کند. در حال حاضر سازمان امور مالیاتی کشور، در راستای توسعه خدمات الکترونیکی و خود اظهاری مودیان مالیاتی، فرم اظهارنامه را در سامانه https://tax.gov.ir قرار داده است تا مودیان، ثبت نام الکترونیکی را انجام دهند و سپس اقدام به تکمیل اظهارنامه و ارسال آن نمایند. قابل ذکر است که تکمیل و تحویل اظهارنامه مالیاتی بر طبق زمان مشخص شده در تقویم مالیاتی هر سال اعلام می شود و مودیان موظفند در همان بازه زمانی اقدام نمایند.  

ثبت نام الکترونیکی ارسال اظهارنامه مالیاتی

تنظیم و ثبت اظهارنامه مالیاتی برای تمامی شخصیت های حقیقی و حقوقی که مشمول قانون مالیات های مستقیم و مالیات ارزش افزوده می شوند، تکلیف اکید است. از آنجایی که در حال حاضر ثبت اظهارنامه الکترونیک شرکت ها و موسسات در سامانه سازمان امور مالیاتی، به صورت اینترنتی و مجازی انجام می شود، دیگر نیازی به مراجعه حضوری نیست. به این ترتیب به صورت اجمالی مراحل تنظیم و ثبت اظهارنامه مالیاتی را بیان می کنیم:

مرحله اول: پیش ثبت نام الکترونیک

برای پیش ثبت نام اظهارنامه نیاز به کد اقتصادی شرکت می باشد. علاوه بر آن اطلاعات اولیه شرکت در قسمت های مشخص شده وارد می شود.

مرحله دوم: راستی آزمایی اطلاعات وارد شده

پس از انجام پیش ثبت نام الکترونیک، بخشی از اطلاعات ثبت شده در مرحله  قبل از منابع مختلف، استعلام و راستی آزمایی می شود. در صورت تأیید صحت اطلاعات، به شخص اجازه داده می شود که وارد مرحله سوم شود. در صورت مغایرت، پیامکی به شماره تلفن وارد شده ارسال می شود.

مرحله سوم: ورود اطلاعات کاربری

در این مرحله مودی دارای کد کاربری و رمز عبور می شود که به صورت پیامک برای وی ارسال می گردد.

مرحله چهارم: ثبت نام الکترونیک

در این مرحله، با داشتن کد کاربری و رمز عبور، می توانید وارد سامانه ثبت نام شوید و اطلاعات اقتصادی شرکت را وارد نمایید.

مرحله پنجم: اعتبار سنجی

این مرحله آخر در ثبت نام است. در این مرحله اطلاعات وارد شده بررسی می شود. در صورت مغایرت با پرونده های ارائه شده و مستندات قانونی به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد. در صورت تأیید از طرف سازمان، به شما اجازه ارسال اظهارنامه الکترونیک داده می شود.

لازم به ذکر است فرآیند ثبت و ورود اطلاعات شرکت ها در تنظیم اظهارنامه مالیاتی کاری حساس، دقیق و در عین حال طاقت فرسا می باشد. ازین رو به منظور تسهیل در امور خود، پیشگیری از تبعات اشتباهات احتمالی در سامانه، استفاده از بخشودگی های  مالیاتی، دریافت معافیت ها و کاهش میزان جرایم قانونی می توانید این امر مهم را به شرکت های حسابداری زبده بسپارید. در این راستا شرکت کاسپین حسابدار پارس همواره همراه و همگام شما خواهد بود.

چه مواردی در تنظیم اظهارنامه مالیاتی باید لحاظ گردد؟

همانطور که در بالا نیز اشاره شد، یکی از وزنه های تجارت افراد مالیات و به تبع آن تنظیم و تسلیم اظهارنامه مالیاتی می باشد. به این ترتیب از جمله موارد مهمیتهیه اظهارنامه و کلیه اسناد مالی از اهمیت بسیاری برخوردار است، اطلاعات جزئی شرکت مربوطه می باشد. درج این اطلاعات و صحت آن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. اطلاعاتی از قبیل:

  • کد کاربری و رمز عبور محرمانه ارسال شده از اداره دارایی محل شرکت
  • ورود اطلاعات هویتی صاحب شرکت با توجه به مندرجات اساسنامه
  • کلیه مدارک شرکت اعم از اساسنامه، اجاره نامه، اطلاعات هویتی اعضای هیأت مدیره و صاحبان امضاء
  • ورود اطلاعات حسابداری
  • ورود اطلاعات سود و زیان و گواهی های گردش حساب شرکت
  • ورود اطلاعات ترازنامه شرکت
  • رفع مغایرت اختلاف ترازنامه در صورت وجود
  • کلیه قراردادهای شرکت یا موسسه با اشخاص حقیقی یا حقوقی خصوصی یا دولتی
  • درج اقلام معاف از پرداخت مالیات و اسناد مالیات های پرداختی
  • مشخصات کارت بازرگانی
  • بررسی اظهارنامه و تطبیق مبلغ درامد مندرج با اظهارنامه ارزش افزوده و گزارش فصلی

معافیت سالانه در اظهارنامه عملکرد اشخاص حقیقی

برخی افراد حقیقی با توجه به میزان پایین کارکرد حساب خود، در یکسال گذشته از تنظیم و ارائه اظهارنامه مالیاتی معاف می شوند. سازمان امور مالیاتی کشور هر ساله حداقل مبلغی در عملکرد اشخاص تعیین می نماید که در صورتی که عملکرد شخص پایین تر از آن باشد، معاف مالیاتی محسوب می گردد. این مبلغ برای سال 1401 مبلغ 288 میلیون ریال اعلام شده است.

چه اشخاصی ملزم به تنظیم و تسلیم اظهارنامه مالیاتی نیستند؟

در قانون مالیات های مستقیم برخی موسسات و ارگان ها از تسلیم اظهارنامه مالیاتی و پرداخت مالیات معاف می باشند. از جمله می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • شهرداری ها و تمامی سازمان های زیر مجموعه آنها
  • کلیه سازمان ها و نهادهای دولتی
  • کلیه موسسات و وزارت خانه ها
  • کارگران، صیادان، عشایر، شرکت های تعاونی دانش آموزی و دانشجویان

مهلت ارسال اظهارنامه مالیاتی

هر مودی مشمول پرداخت مالیات، هر ساله حداکثر تا ۳۱ام تیر ماه موظف است تا اظهارنامه مالیاتی سال گذشته شرکت خود را به صورت کامل تنظیم کند و به سازمان امور مالیاتی کشور ارائه دهد. هر سال مالی از اول فروردین هر سال شروع و پایان اسفند همان سال خاتمه می یابد. نکته قابل توجه اینست که سال مالی اشخاص حقوقی با توجه به اساسنامه شرکت تعیین می شود. و درآمد سال مالی اشخاص حقوقی به جای سال مالیاتی،  مبنای محاسبه میزان مالیات در اداره دارایی قرار خواهد گرفت.

در صورت لزوم این امکان برای مودیان وجود دارد که بر اساس ماده 226 قانون مالیات های مستقیم تا یک ماه پس از تسلیم اظهارنامه عملکرد مالیاتی به سازمان امور مالیاتی کشور، نسبت به اصلاح و رفع نقص اظهارنامه مالیاتی اقدام نمایند.

عدم تنظیم و ارائه اظهارنامه مالیاتی چه پیامدهایی دارد؟

سازمان امور مالیاتی کشور همان گونه که در برخی موارد امتیازات و بخشودگی ها و معافیت هایی برای مودیان مالیاتی در نظر می گیرد، در صورت عدم تسلیم اظهارنامه مالیاتی، علاوه بر حذف کلیه معافیت ها و بخشودگی های مالیاتی، تا 30% مبلغ مالیات متعلقه به عنوان جریمه از شخص مذکور دریافت می گردد. و پس از آن در صورتی که مودی از این مورد نیز سر باز زند، مبلغی معادل با 2.5% مالیات متعلقه به صورت ماهانه به حساب بدهی وی منظور می گردد.

نکته مهم و حائز اهمیت: تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی در صورتی که در سال مالی گذشته هیچگونه فعالیت مالی نداشته باشند، نیز می بایست تنظیم اظهارنامه مالیاتی را انجام داده و تسلیم نمایند. در حقیقت فقدان فعالیت مالی دلیل بر عدم ارسال نبوده و باید در این حالت اظهارنامه مالیاتی خود را به صورت سفید به همراه سایر مدارک ارائه کنند تا مشمول جریمه نگردند.

سخن آخر

با توجه به نکات مهم و حساسی که در راستای تنظیم و تسلیم اظهارنامه الکترونیکی مالیاتی که وجود دارد، پیشنهاد می کنیم این امر مهم را به ما بسپارید. شرکت کاسپین حسابدار پارس علاوه بر ارائه خدمات مالی و مالیاتی، همواره پشتیبان شما در همه زمینه های حسابداری خواهد بود. حسابدار 119 با تولید و ارائه یکی از پیشرفته ترین و کامل ترین نرم افزار های حسابداری؛ نرم افزار حسابداری سکان؛ همواره رضایت مراجعین و همکاران را به خود اختصاص می دهد.

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.