• شرکت کاسپین حسابدار پارس
  • 021-91303119

آخرین مصوبه در خصوص مالیات حساب های بانکی

آخرین مصوبه در خصوص مالیات حساب های بانکی

آخرین مصوبه در خصوص مالیات حساب های بانکی

یکی از دغدغه های مردم و مودیان محترم، میزان مالیات پرداختی و معیار های سنجش آن می باشد. در این راستا شورای پول و اعتبار، آخرین مصوبه شرایط و میزان مالیات بر حسابهای بانکی افراد را منتشر نمود. فرآیند تفکیک حساب‌های تجاری و غیرتجاری اشخاص حقیقی برای نخستین بار در کشور و در دولت سیزدهم، با هدف ایجاد شفافیت و برخورد با فرارهای مالیاتی اجرا می‌شود.

شرایط احتساب حساب تجاری

بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار، چنانچه برای هر حساب بانکی در بازه زمانی یک ماه بیش از ۱۰۰ تراکنش ثبت شود و در عین حال مبلغ سیصد و پنجاه میلیون ریال معادل با 35 میلیون تومان در تراکنش‌ ها جابه‌جا گردد، حساب مورد نظر، تجاری محسوب شده و صاحب حساب، مطابق با قوانین مالیاتی تجاری، موظف به پرداخت مالیات تعیین شده می باشد.

پس از اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان از سوی دولت که منجر به ساماندهی ۱۹ میلیون درگاه پرداخت و کارتخوان با هدف جلوگیری از پولشویی و فرار مالیاتی شد، موضوع تفکیک حساب‌های تجاری از غیرتجاری به عنوان تکمیل‌ کننده این زنجیره مطرح شد که هفته گذشته بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در بخشنامه‌ ای دستورالعمل ناظر بر حساب سپرده تجاری و خدمات بانکی مرتبط با آن را برای اجرا به شبکه بانکی ابلاغ کرد..

بر اساس اعلام بانک مرکزی، ۲۲۰ هزار حساب تجاری شناسایی شده است و این موضوع از این لحاظ اهمیت دارد که فرآیند اخذ مالیات از دارنده حساب انجام می‌ شود و دیگر شاهد فرار‌های مالیاتی نخواهیم بود. به گفته قائم مقام بانک مرکزی بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار حساب های بانکی یک فرد اگر دو شرط زیر را به طور همزمان داشته باشد، حساب تجاری تلقی می شود: اول اینکه بیش از ۱۰۰ تراکنش در ماه داشته باشد. دوم اینکه حداقل ۳۵ میلیون تومان در تراکنش‌ها جابه‌جا شود. به این ترتیب حساب مذکور تجاری تلقی می‌شود. سخنگوی بانک مرکزی تصریح کرد:

مبنای بررسی، صرفا تعداد “واریز به” حساب است، نه تراکنش

لذا این برداشت که با مصوبه مذکور، حساب اغلب افراد به واسطه خریدها و تراکنش هایی که در طول ماه انجام می دهند، حساب تجاری تلقی خواهد شد، کاملا نادرست است. سخنگوی بانک مرکزی همچنین گفت: همه حساب هایی که واجد دو شرط مذکور هستند، لزوما تجاری نخواهند شد. بلکه پس از بررسی و اخذ اطلاعات تکمیلی، نسبت به تجاری یا غیرتجاری بودن آنها تصمیم گیری می شود. به این ترتیب این احتمال وجود دارد که حسابی واجد هر دو شرط باشد، اما حساب تجاری شناخته نشود. به عبارت دیگر بانک مرکزی همه حساب های اشخاص حقیقی را غیر تجاری قلمداد می کند. مگر آنکه سازمان امور مالیاتی کشورحساب سپرده بانکی فردی را به عنوان حساب تجاری به بانک مرکزی اعلام کرده باشد.

بنابراین بر طبق آخرین مصوبه مالیات حسابهای بانکی در شورای پول و اعتبار، ابتدا پیامکی برای فرد ارسال می‌شود. که با توجه به تراکنش‌های بالایی که دارد حساب تجاری است و حساب تجاری مستلزم پرداخت مالیات است و چنانچه فرد مدعی شود که کار تجاری انجام نمی‌دهد و به اشتباه جزو حساب‌های تجاری شناسایی شده می‌تواند مدارک مربوطه را به سازمان امور مالیاتی را ارائه کند و مساله حل می‌شود.

تسهیلات حساب های تجاری

سخنگوی بانک مرکزی تصریح کرد: حساب هایی که تجاری یا به تعبیر دیگر “حساب فروش” شناخته می شوند، به سبب ماهیت حساب، از مزایایی مانند افزایش سقف روزانه و ماهانه برداشت از حساب، بدون نیاز به ارایه اسناد مثبته، تخفیف در کارمزدهای بانکی و… برخوردار خواهند شد. بنابراین تعریف یک حساب به عنوان حساب تجاری صرفا جنبه منفی ندارد و برای افرادی که فعالیت تجاری و گردش مالی متناسب با کسب و کار دارند، تسهیل گری قابل توجهی خواهد داشت.

بالا رفتن سقف انتقال وجه

مطابق مشوق های بانک مرکزی، سقف انتقال وجه روزانه برای دارندگان حساب‌ های تجاری به صورت غیرحضوری از ۱۰۰ میلیون تومان به ۵۰۰ میلیون تومان افزایش یافت. این در حالی است که میزان برداشت و انتقال وجه ماهانه به صورت غیرحضوری به سقف سه‌ میلیارد تومان رسید. قابل ذکر است صاحبان حساب های تجاری در نقل و انتقالات حضوری خود نیز تا آستانه مبلغ یک میلیارد تومان نیاز به ارائه مستندات ندارند.

دریافت دسته چک جدید

در راستای تشویق صاحبان حساب های تجاری دسته چک جدید به صورت زیر انجام می گیرد: در صورت بازگشت همه برگه های دسته چک های قبلی و نیز بازگشت ۶۰% از برگه های آخرین دسته چک متصل به حساب تجاری

تخفیف کارمزد ها

اعمال تخفیف در کارمزد خدمات بانکی برای حساب های تجاری تا ۴۰% در خصوص صدور انواع ضمانت نامه، حواله و وصول بروات امکان پذیر است.

ضمانت اشخاص در اخذ تسهیلات

بر اساس مصوبات اخیر اشخاص دارای حساب تجاری می توانند به عنوان یکی از وثایق قابل قبول برای اعطای تسهیلات خرد اقدام نمایند.

اعطای تسهیلات خاص

خدمات بانکی مرتبط با شرکت های تجاری همچون تسهیلات مضاربه، سلف، خرید دین، مشارکت مدنی و نیز گشایش اعتبارات اسنادی که فقط در امور تجاری کاربرد دارند؛ صرفا به صاحبان حساب های تجاری تخصیص می یابد. قابل ذکر است وجه این تسهیلات نیز فقط به حساب تجاری اشخاص یا فروشندگان کالا و خدمات واریز می شود.

در انتها

موضوع پرداخت مالیات و محاسبات مالی، یکی از مهمترین مسائل مودیان و صاحبان مشاغل کوچک و بزرگ است. تیم کارشناسی شرکت حسابداری کاسپین حسابدار پارس (حسابدار 119) در این حوزه تمامی نگرانی شما را به فرصت تبدیل می کنند و راه پیشرفت و موفقیت را به شما نشان خواهند داد.

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.