• شرکت کاسپین حسابدار پارس
  • 021-91303119

تسعیر ارز در حسابداری نرم افزار سکان

تسعیر ارز در حسابداری نرم افزار سکان

تسعیر ارز در حسابداری نرم افزار سکان

تسعیر ارز در حسابداری ارتباط مستقیم با نوسانات نرخ ارز در کشور ما دارد. ازین رو تسعیر ارز برای شرکت های بازرگانی بین المللی بسیار با اهمیت می باشد. از آنجایی که معاملاتی که در هر کشوری انجام می شود، معمولا با پول رایج همان کشور، محاسبه می گردد؛ بنابراین تمامی شرکت های بازرگانی برای ثبت محاسبات مالی خود، به یک ابزار مبدل ارز نیاز دارند. به این ترتیب در این مقاله سعی کردیم در خصوص تسعیر ارز در حسابداری شرکت ها و محاسبه آن با نرم افزار چند زبانه سکان توضیحاتی بدهیم.

مفهوم تسعیر ارز

قبل از صحبت در مورد تسعیر ارز، ابتدا تعریف کوتاهی از ارز داشته باشیم: ” تمامی واحدهای پولی رایج جهان به جز واحد پولی کشور ما ارز نامیده می شود”. اما تسعیر ارز چیست؟ تسعیر ارز به زبان ساده به معنی برگرداندن اطلاعات مالی در یک معامله ارزی به مبنای پول رایج کشور می باشد. در معامله ارزی بهای معامله بر حسب ارز مشخص می شود. و همینطور با ارز نیز تسویه می شود. معاملات ارزی شامل خرید فروش کالاها، دریافت و پرداخت تسهیلات ارزی و خرید و فروش هر نوع دارایی می باشد.

در واقع هنگامی که ارزش ارز طرفین معامله در خرید و فروش متفاوت باشد، لازم است که این تفاوت محاسبه گردد. سود یا زیان ناشی از این تفاوت تعیین گردد. که به آن حسابداری تسعیر ارز می گویند.

تسعیر ارز برای شرکت های بازرگانی که با کشورهای خارجی در مراودات مالی هستند، و در حوزه صادرات و واردات فعالیت می کنند، کاربرد فراوانی دارد. در این خصوص شرکت ها موظف هستند مبادلات پولی خود را در ترازنامه و سایر صورت های مالی قید کنند.

استاندارد تسعیر ارز چیست؟

هنگامی که یک شرکت بازرگانی معاملات ارزی انجام دهد، بنابراین صورت های مالی آن شرکت نیز به صورت ارزی ارائه می شود. به منظور تسعیر ارز و انجام کامل معاملات ارزی استانداردی تعیین شده است که نحوه تسعیر ارز در حسابداری صورت های مالی را به واحد پول رایج بیان کرده است. در استاندارد شماره ۱۶ حسابداری نحوه حسابداری تسعیر ارز مطرح شده است. در این مطلب موارد زیر بیان شده است: تسعیر معاملات ارزی و تسعیر صورت های مالی عملیات خارجی که از طریق تلفیق یا روش ارزش ویژه در صورت های مالی واحد تجاری منعکس می شود.

در واقع هدف از تسعیر ارز برگرداندن معاملات ارزی به پول رایج کشور است. تا بتوان فرآیندهای حسابداری مانند تعدیل، بستن حساب ها  و صورت های مالی را مطابق با قوانین حسابداری ایران به صورت ریالی انجام داد.

محاسبه نرخ تسعیر ارز چگونه است؟

اصولا نرم افزارهای حسابداری کامل و دقیق، دارای بخشی به نام نرخ تسعیر ارز می باشند. نرم افزار چند زبانه سکان نیز از این امر مستثنی نیست. حال سوال اینجاست که تسعیر ارز چگونه و به چه روشی محاسبه می گردد؟

ثبت ارز با نرخ ثابت

در این روش یک دوره سالانه مدنظر است. اگر نرخ ارز در طول یکسال ثابت باشد، تمام معاملات شرکت با توجه به نرخی است که برای آن سال در نظر گرفته می شود. سپس در پایان سال نیز مانده ارز را تسعیر کرده و سود و زیان شرکت را محاسبه می کنند. 

ثبت نرخ متغیر ارز در ماه

در صورتی که نرخ ارز طی یک ماه ثابت بماند، ثبت تمامی معاملات با نرخ آن ماه انجام می گردند.

ثبت نرخ متغیر ارز در روز 

همانطور که می دانید نرخ ارز با توجه به نوسانات ارز در کشور متغیر است. بنابراین برای محاسبه دقیق نرخ تسعیر ارز، در نظر گرفتن نرخ روزانه بهترین روش می باشد.  

تسعیر ارز در نرم افزار حسابداری سکان

نرم افزار هوشمند سکان به گونه ای طراحی و برنامه نویسی شده است که می تواند در لحظه تمامی ارزهای رایج جهان را با ریال و یا هر معیار پولی دیگری ارزیابی نماید. به عنوان مثال واحد پولی کشور ایران ریال است. در صورتی که شرکتی بازرگانی معامله ای بین المللی انجام دهد، برای محاسبه سود و زیان ناشی از تسعیر نرخ ارز و بررسی جزئیات معامله می بایست تمامی ارقام به ریال تبدیل گردد.

این موضوع در حالی پیچیده تر می شود که نوسانات ارز در واحد زمان متغیر باشد. نرم افزار حسابداری سکان می تواند در لحظه، تعدد ارزها را نیز در هر سند تبدیل نماید. به عنوان مثال دلار، یورو، درهم، دینار، ین، یوان و …. همچنین حتی اگر طرف های معامله بیش از یک شخص حقیقی و یا حقوقی باشد، در سکان ویژگی قابل ذکر دیگری نیز پیش بینی شده است. نرم افزار سکان به صورت اتوماتیک تنها با انتخاب حساب های زیان ناشی از تسعیر نرخ ارز و حساب درآمد حاصل از تسعیر نرخ ارز و نرخ ارزهای در لحظه ی ثبت سند، محاسبات بررسی شده و به صورت جداگانه در حساب های افراد لحاظ گردد.

سخن آخر

تمامی حسابداران زبده و شرکت های حسابداری به خوبی می دانند که تعداد معدودی از نرم افزار های موجود در بازار دارای ویژگی تسعیر ارز می باشد. از این رو با معرفی فاکتور مهم تسعیر ارز در نرم افزار چندزبانه سکان، می توانیم شما را در پیشرفت بهتر و سریع تر اهداف شرکتتان یاری کنیم. تیم تخصصی کاسپین حسابدار پارس همواره به صورت 24 ساعته پشتیبان شما خواهد بود. در صورتی که در خصوص تسعیر ارز نکات مبهمی در ذهنتان وجود دارد با ما با شماره 91303119-021 تماس بگیرید.

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.